Hoe vaak mag uw kind zich vervelen?
Vorige week las ik een heel mooi artikel over de vraag waarom onze kinderen steeds minder buiten spelen én hoe het komt dat steeds meer mensen met een burn-out thuis zitten, geschreven door Rutger Bregman (2017). Hij vertelt dat we afgelopen jaren niet alleen steeds harder zijn gaan werken, maar dat ook onze kinderen steeds minder vrije tijd hebben. Ze worden voortdurend bezig gehouden door sport, muziek, toneel, bijles, etc. Hij geeft aan dat ouders bijna twee keer zoveel tijd besteden aan hun kinderen, het vervoeren, verzorgen en begeleiden ervan, als dertig jaar geleden. En dat we één ding steeds minder doen: spelen! En dan bedoelt hij echt doen waar je zelf zin in hebt, wat er uit je eigen fantasie komt, je nieuwsgierigheid volgen en daarmee gaan experimenteren, proberen en creëren.
Wat maakt dat we onze kinderen zo snel mogelijk klaar willen stomen voor een baan en geld verdienen? We zijn allemaal gefocust op goede cijfers, toetsen en resultaten. Bregman geeft aan dat één derde van de tieners dagelijks gestrest is en dat een kwart te maken heeft met burn-outklachten. “Ouders maken zich zorgen. Wordt mijn kind wel genoeg gestimuleerd?”, aldus Bregman. Daarnaast is er wel het gevoel dat we iets aan het verliezen zijn. Er is de laatste tijd niet voor niks een opkomst van mindfulness cursussen en boeken.
Wat als we onze kinderen weer eens zelf laten spelen. Zonder alle voorgeschotelde kunstmatige zoethoudertjes, zoals Lego of een Miele electronische speelkeuken, waarin alles al is 'voorgekookt'. Want kinderen die zelf hun spel mogen bedenken, die denken zelf na en trainen op die manier hun fantasie en motivatie. Van spelen kun je heel veel leren. Volgens Bregman is spelen is het natuurlijke medicijn tegen verveling. En dat verveling weer de grootste bron van creativiteit kan zijn. Bregman legt verder uit hoe we dit niet alleen thuis, op de speelplaats maar ook in de scholen kunnen doorvoeren. Hoe kunnen we onze kinderen meer vrijheid geven om echt te spelen. Want als kinderen leren door te spelen, waarom zouden we ons onderwijs dan niet hierop inrichten? Hoe mooi zou dit zijn voor de beelddenker!
(Bron: https://decorrespondent.nl/7075/waarom-onze-kinderen-steeds-minder-spele...)